Zmiany w podatkach - sprawdź, co zatwierdził rząd

Zmiany w podatkach - sprawdź, co zatwierdził rząd

Premier Donald Tusk przed wtorkowym posiedzeniem Rady Ministrów ogłosił plany związane ze zmianami w PIT, które mają wejść w życie od 2027 roku. Pierwszy próg podatkowy wzrośnie do 130 tys. zł, a także pojawi się nowa stawka 24 proc. dla dochodów między 130 a 150 tys. zł. A już od jutra wchodzi w życie obowiązek posiadania aktywnego adresu do e-Doręczeń.

Kluczowym elementem reformy jest przebudowa skali podatkowej PIT, w której pojawią się trzy progi podatkowe zamiast dotychczasowych dwóch. Kwota wolna od podatku pozostanie na poziomie 30 tysięcy złotych, jednak pierwszy próg ze stawką 12 proc. zostanie podniesiony ze 120 tysięcy do 130 tysięcy złotych.

Z kolei pomiędzy 130 tysięcy a 150 tysięcy złotych dochodu obowiązywać będzie nowy, pośredni próg ze stawką 24 proc. Najwyższa stawka (32 proc.) obejmie dochody powyżej 150 tysięcy złotych.

Premier podkreślił, że proponowane zmiany podatkowe obejmą blisko 3,5 mln podatników. Dla małych przedsiębiorców na skali oznacza to zabezpieczenie przed nagłym wpadnięciem w najwyższe opodatkowanie, co przełoży się na maksymalny zysk do 3600 złotych rocznie.

Ponadto zmiany wpłyną na przedsiębiorców korzystających z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rząd zaplanował aż ośmiokrotne obniżenie limitu przychodów uprawniającego do tej formy rozliczeń - spadnie on z obecnych 2 milionów euro do zaledwie 250 tysięcy euro. Dodatkowo ma zostać wprowadzona nowa stawka 17 proc. od nadwyżki przychodów przekraczających 300 tysięcy euro.

Reforma obejmie także duże przedsiębiorstwa oraz osoby o najwyższych dochodach. W obszarze podatku CIT dla największych firm, których przychody przekraczają 50 milionów euro rocznie, podstawowa stawka wzrośnie z 19 proc. do 22 proc. Zwiększy się również stawka daniny solidarnościowej dla osób zarabiających powyżej 1 miliona złotych rocznie wzrośnie z 4 proc. do 5 proc., a do podstawy jej opodatkowania włączone zostaną m.in. zyski z ulgi IP Box.

Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, że obok zmian zaplanowanych na 2027 rok, już w tym tygodniu wchodzą w życie inne kluczowe obowiązki cyfrowe i formalne. Od 1 października 2026 roku kończy się okres przejściowy dla e-Doręczeń. Oznacza to, że każda firma zarejestrowana przed 2025 rokiem musi od jutra posiadać aktywną skrzynkę do cyfrowej korespondencji z urzędami, gdyż pisma nieodebrane będą uznawane za prawnie doręczone. Tego samego dnia wejdzie w życie duża nowelizacja Ordynacji Podatkowej, która przyniesie firmom pewną ulgę, likwidując obowiązek raportowania krajowych schematów podatkowych (MDR) oraz skracając standardowy czas oczekiwania na zwrot podatków do 30 dni.

Aby nowe przepisy dotyczące PIT, CIT i ryczałtu zaczęły obowiązywać od nowego roku, cały pakiet ustaw musi teraz przejść przez parlament i zostać podpisany przez prezydenta przed końcem listopada 2026 roku.