
Zrównoważony rozwój w gastronomii
Od pewnego czasu wszyscy spotykamy się z problemami natury ekonomicznej, gospodarczej oraz ekologicznej. Gastronomia jest jedną z branż, od której wymaga się jasnych deklaracji dotyczących oferowanych produktów, wykorzystywanych składników oraz kroków proekologicznych. Spójrzmy zatem, jak rozwijać swój biznes gastronomiczny w zrównoważony sposób.
Zrównoważony rozwój to pojęcie, które niedawno wpisało się na stałe w strategie firm z różnych branż, w tym w HoReCa. Pojęcie brzmiące nieco tajemniczo, dla niektórych może być niezrozumiałe, a dla innych niewiele znaczące. Często możemy sobie nawet nie zdawać sprawy, że na co dzień postępujemy zgodnie z obowiązującym trendem. Czym zatem jest zrównoważony rozwój? Wszelkie definicje podają, że jest to idea równoległego rozwoju gospodarczego, społecznego, ekonomicznego i środowiskowego, zakładająca zaspokojenie potrzeb współczesnego społeczeństwa w sposób nieograniczający możliwości rozwoju kolejnych pokoleń. Pojęcie to po raz pierwszy zdefiniowano w 1987 roku w raporcie Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju. W jaki sposób się to przekłada na działalność gastronomii?
Naturalność przede wszystkim
Pojęcie naturalności można rozumieć na różne sposoby, jednakże w tym wypadku spójrzmy przede wszystkim na problem, jakim jest środowisko, w jakim hodowane są zwierzęta. Nie będzie odkryciem stwierdzenie, że mięso w gastronomii jest jednym z fundamentalnych produktów. Od zawsze jego jakość grała istotną rolę, jednakże odkąd goście restauracyjni są coraz bardziej świadomi oraz wymagający, jakość i samo pochodzenie mięsa stało się jeszcze bardziej istotne.
Z punktu widzenia konsumenckiego, zwracanie uwagi na pochodzenie produktów odzwierzęcych rozpoczęło się od dociekliwości związanej z jajkami - z jakiego chowu pochodzą, czy kury miały wolny wybieg, czym były karmione etc. Im bardziej klienci w sklepach zaczęli zwracać uwagę na oznaczenia występujące na pudełkach z jajkami i na skorupkach, tym bardziej zaczęli interesować się również produktami serwowanymi im w lokalach gastronomicznych.
Pozwolę sobie na dygresję - w sytuacjach, gdy gość restauracyjny dopytuje kelnera o pochodzenie mięsa, kelner, który zazwyczaj jest na pierwszym ogniu ludzkiej dociekliwości, musi posiadać wiedzę na wyżej poruszany temat. Jeśli nie będzie potrafił odpowiedzieć na pytanie związane z jakością i pochodzeniem posiadanych w kuchni produktów bądź będzie lawirował słowami, by w jakikolwiek sposób zadowolić gościa swoją odpowiedzią, może nie być to zbyt dobrze odebrane. A świadomość gości dotycząca produktów z pewnością jest jednym z czynników zapewniających powrót tych osób do konkretnego lokalu. Dlatego też, drodzy restauratorzy, dopilnujcie, by Wasz zespół kelnerski wiedział, jakie produkty wykorzystujecie w kuchni!
CAŁY ARTYKUŁ >KLIKNIJ TUTAJ<