Żywność wegańska coraz częściej na stołach Polaków

Żywność wegańska coraz częściej na stołach Polaków

Produkty wegańskie w Polsce kupuje już 35 proc. Polaków w wieku 18-74 lata - wynika z najnowszego ogólnopolskiego badania Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS prowadzonego w styczniu 2021r. Pomimo dużej liczby marek wegańskich na rynku są one dość dobrze rozpoznawane.

Po żywność wegańską sięga przynajmniej od czasu do czasu ponad 1/3 Polaków (kupujący i/lub konsumujący: 35 proc.). Szczególną popularnością cieszą się produkty wegańskie wśród najmłodszych dorosłych w wieku 18-24 lata. Ponad połowa sięga po żywność wegańską przynajmniej od czasu do czasu (51 proc.). Klientów żywności wegańskiej można także spotkać częściej wśród kobiet (39 proc.), osób z wykształceniem wyższym (42 proc.).

Natomiast 61 proc. Polaków twierdzi, że nie jada i nie kupuje takiej żywności. Korzystanie z żywności wegańskiej lub jej odrzucanie jest świadomym wyborem konsumenckim, tylko 4 proc. badanych zdeklarowało brak znajomości tego pojęcia. 

- Oferta produktów wegańskich pojawia się u znanych i dużych producentów, którym dzięki silnemu wizerunkowi marki łatwiej promować nowe produkty, nawet gdy jest to "próbny" jeden produkt lub jedna kategoria produktów wegańskich. Ponadto w Polsce rośnie liczba fleksitarian, czyli osób sięgających po mięso okazjonalnie, zastępujących je produktami wegańskimi. Należy również wziąć pod uwagę zwykłą chęć spróbowania czegoś nowego przez konsumentów, czegoś co może intrygować, czym można urozmaicić swoje menu lub zaskoczyć swoich gości - tłumaczy rosnącą popularność kategorii produktów wegańskich Katarzyna Łozińska-Wróbel, zajmując a się w IMAS rynkiem żywności ekologicznej.

Badania sondażowe Omnibus Online zostało przeprowadzone w styczniu 2021 na n=1018 osobowej próbie Polaków w wieku 18-74 lata.