Analiza rynku piekarniczo-cukierniczego

Analiza rynku piekarniczo-cukierniczego

Wyroby piekarnicze i cukiernicze są stale obecne w naszym życiu i diecie. Mimo zmieniających się trendów spożywczych mało kto całkowicie rezygnuje z dobrze znanego chleba, a i raz na jakiś czas każdy chętnie zje kawałek ciasta. Trwająca już dwa lata pandemia pozostawiła niewątpliwie pewną bliznę w branży, jak we wszystkich innych. W raporcie postaram się odpowiedzieć na pytania, jak obecnie wygląda sytuacja rynku piekarniczo-cukierniczego oraz jakie trendy widoczne będą w 2022 roku.

Nie ma wątpliwości co do tego, że pieczywo oraz wyroby cukiernicze są bardzo chętnie konsumowane. Pandemia wstrzymała wiele naszych codziennych czynności. Przez panujący kilka miesięcy lockdown w pierwszej połowie 2021 roku, byliśmy zmuszeni do ograniczenia spotkań, zmiany nawyków, znalezienia nowych zajęć. Nie było możliwe wychodzenie do restauracji, aby spotkać się ze znajomymi, nie można było iść do kawiarni na kawę i ciastko, a we wszystkich sklepach po dziś dzień obowiązują limity.

Mimo nadal trwającej pandemii sporo stref naszego życia wróciło na razie do względnej normalności. Badanie PAYBACK Opinion Poll pokazuje, jakich rozrywek najbardziej Polakom w tym trudnym czasie brakowało. Aż 46 proc. respondentów opowiedziała się za tęsknotą za gastronomią! Nic dziwnego, ponieważ branża ta jest najchętniej wybierana na sposób spędzenia wolnego czasu. 61 proc. osób najchętniej spotyka się z rodziną i znajomymi, zaś 31 proc. w tym też celu udaje się do restauracji, pubu czy kawiarni. 

Na tych ostatnich właśnie chcę się skupić. Niejednokrotnie udając się do kawiarni, mamy zamiar nie tylko napić się kawy, ale marzymy o kawałku pysznego ciasta lub wyjątkowym deserze lodowym. Spośród całej oferty gastronomicznej niemal jedna czwarta respondentów wskazała kawiarnie i cukiernie jako najczęściej odwiedzane przez nich miejsca. W kontekście analizy rynku piekarniczo-cukierniczego są to bardzo dobre wieści. Co czwartemu z badanych przyjemność sprawia osłodzenie sobie życia nie tylko domowymi wypiekami.

Nie ma jednak wątpliwości, że najchętniej odwiedzanymi lokalami gastronomicznymi są restauracje i pizzerie. Branża ta przede wszystkim kojarzy się ze smacznym obiadem i wyjątkowymi wytrawnymi smakami. Każdy w ciągu dnia musi zjeść obiad, a na kawę i ciastko nie zawsze pozostaje miejsce lub przerwa w pracy jest za krótka, by móc jeszcze wskoczyć do kawiarni lub cukierni. 

Opcja na wynos

Tak jak wspomniałam, pandemia wymusiła zmiany nawyków - podobnie sytuacja wygląda w gastronomii. W 2021 roku na szeroką skalę rozwinęła się możliwość sprzedaży na wynos i dowóz. Był to jedyny ratunek dla większość lokali i choć wydawać by się mogło, że korzystały z nich jedynie restauracje, to kawiarnie także przeszły na ten tryb funkcjonowania, osiągając perfekcję szczególnie w działalności na wynos. Niejedna osoba kupując kawę w papierowym kubku, skusiła się na ciasto, z którego znana była konkretna kawiarnia. Był to jedyny sposób na przetrwanie, ale także wyraz wsparcia od klientów.

To samo tyczy się typowych cukierni - nie mając możliwości serwowania ciast w lokalu, jedyną opcją była sprzedaż na wynos, czym akurat cukiernie już wcześniej aktywnie się zajmowały. Wiele firm jednak postanowiło zrobić krok dalej i jakąś wyjątkową ofertą zachęcić klientów do zakupu ich wypieków. Jedną z opcji były na przykład boksy ze słodkościami, które każdy mógł zamówić za pośrednictwem strony internetowej bądź kontaktu telefonicznego, aby następnie w określonym terminie odebrać z lokalu. Była to znakomita forma promocji, a dodatkowo sposób na zaprezentowanie wypieków w innym wydaniu.

Kolejnym pomysłem na przetrwanie tego trudnego czasu było stworzenie własnej linii produktów innego rodzaju, na przykład konfitur, pralin, kaw dedykowanych dla danej kawiarni lub autorskich mieszanek herbat. To tylko przykładowe produkty - tak naprawdę oferty ograniczała jedynie wyobraźnia, a kawiarnie i cukiernie rozszerzyły swoją ofertę o niezwykle atrakcyjne i intrygujące pozycje.

Przede wszystkim jakość!

Trzeba pamiętać, że wiele czynników wpływa na dobry jakościowo produkt. Skupiając się na wyrobach piekarniczych i cukierniczych na uwadze należy mieć wszelkie surowce, które składają się na efekt końcowy. Na pierwszy plan od razu wysuwa się najważniejszy składnik chleba i ciast, którym jest mąka! To jej używa się najwięcej i najczęściej, a dodatkowo jej właściwości decydują o wielu kryteriach, takich jak cecha gotowego wypieku, dobór odpowiednich parametrów czy też przebieg procesów technologicznych. Warto mieć na uwadze, że typ mąki określany jest na podstawie zawartości popiołu i wskazuje na zawartość wartości mineralnych w mące. Ilość wspomnianego popiołu decyduje o tym, w jakim stopniu przemielona jest mąka, a im bardziej jest ona oczyszczona, tym posiada mniej składników mineralnych i ma niższy typ.

- Przy wyborze mąki do zdrowych wypieków należy zwrócić uwagę na typ mąki ? czyli zawartość minerałów. Im mąka jest bardziej oczyszczona, tym mniej ich w mące i gotowym produkcie. Mąka tortowa typ 450 jest najmocniej oczyszczona i najmniej odżywcza, natomiast mąki razowe typ 1850 czy 2000 mają najwięcej mikro- i makroelementów oraz witamin. Oczywiście nie każda mąka nadaje się do wszystkiego. Biszkopty, ciasta drożdżowe i bułki robimy z mąk jasnych, a chleby z tej, która ma większą zawartość zmielonej okrywy owocowo-nasiennej i otrąb ? mówi Sylwester Studniarek, dyrektor ds. rozwoju marki "ToTa! Mąka" Młyny Żabczyńscy.

Co istotne, żyjemy w czasach, kiedy coraz popularniejsze jest przechodzenie na różnego rodzaju diety, co spowodowane jest nie tylko osobistymi przekonaniami, ale także predyspozycjami żywieniowymi. Wiele osób nie toleruje glutenu, który jest wszechobecny w pieczywie - naprzeciw klienteli piekarze swoją ofertę coraz chętniej uzupełniają o pozycje bezglutenowe.

Kolejnymi bardzo ważnymi surowcami wykorzystywanymi do produkcji pieczywa i wyrobów cukierniczych są drożdże, jaja oraz tłuszcze. Skupiając się na tych ostatnich - tłuszcze są kluczowe dla wielu rodzajów wypieków. To one często decydują o tym, jaką teksturę będzie miał produkt, jak będzie smakował lub jaki termin przydatności będzie miał. Dodatkowo trzeba pamiętać o wartościach energetycznych żywności, które dostarczane są przez odpowiednio dobrane oleje.

- Tłuszcz to obok mąki i cukru kluczowy produkt, stosowany w produkcji wyrobów cukierniczych. Od cech fizykochemicznych, organoleptycznych, zawartości tłuszczu
(w przypadku margaryn) w dużej mierze zależy efekt końcowy wypieków. W ofercie tłuszczów cukierniczych wyróżnić można 4 kategorie produktowe: margaryny, shortheningi (tłuszcze cukiernicze), frytury, oleje. Dobierając tłuszcz z tak szerokiej oferty, można wybrać dokładnie taki, który pozwoli osiągnąć rezultaty, na jakich producentom zależy, np. margaryny aplikacyjne do produkcji kremów, ciast francuskich, drożdżowych, croissantów, do produkcji pieczywa półcukierniczego itp. Znaczenia tłuszczu dla końcowego efektu w wypiekach cukierniczych po prostu nie da się przecenić - odpowiednia konsystencja, lekkość, wilgotność, tekstura, napowietrzenie, objętość ciasta, puszystość i gładkość kremu - tłumaczy Jacek Zięba, technolog żywności Bunge Polska sp z o.o.

Nie można zapomnieć również o coraz popularniejszych wypiekach wegańskich, które powstają przy użyciu specjalnie wyselekcjonowanych surowców.

- Dieta wegańska to cały czas nisza, choć z całą pewnością z dużym potencjałem. Coraz więcej gości pyta o wegańskie wypieki, a piekarze i cukiernicy coraz chętniej sami próbują przygotowywać dania i wypieki bez masła, jaj, śmietany czy mleka. Z doświadczenia wiem, że to fajne i inspirujące wyzwanie. Na co zwrócić uwagę przy wegańskich wypiekach? Na pewno warto wiedzieć, że nie wszystkie dostępne margaryny są w 100 proc. roślinne, trzeba więc czytać etykiety, sprawdzać, czy produkty, których używamy, nie mają jakichś odzwierzęcych dodatków. Pamiętajmy też, że musimy zrezygnować z używania żelatyny i miodu i poszukać dla nich jakichś zamienników, czyli np. agaru, wegańskich zamienników miodu lub np. syropu klonowego. Do wegańskich wypieków znakomicie sprawdzają się Rama Profi 72 proc. z delikatną kremową strukturą i właściwościami masła, a do ciast kruchych Flora 31 proc., której można używać jak śmietanki. Jeśli chodzi o serniki, cukiernicy bardzo chwalą Violife kremowy o smaku klasycznym, który z powodzeniem zastępuje serek. Jeśli zależy nam, aby nasz sernik był lekki i puszysty, oprócz zamienników jajka, warto do niego dodać także aquafabę, którą dobrze się ubija - zauważa Robert Kopacz, szef kuchni Upfield Professional. - Ale wypieki to nie tylko słodkości, a także quiche czy tarty w wersji wytrawnej. Tu w przypadku wegańskich wypieków doskonale sprawdzają się zamienniki serów Violife - np. Violife tarty o smaku mozzarelli czy Violife Epic tarty o smaku dojrzałego cheddara - w zależności o tego, jakie danie przygotowujemy, jakie mamy składnik i jaki smak chcemy podkreślić.

Pieczywo na dzień dobry

O tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, wiemy już od dzieciństwa. Ale czy stosujemy się do tej zasady? W większości owszem! Według badania NESVITA dobry dzień, przeprowadzonego przez firmę SW Research, blisko 76 proc. Polaków każdy dzień rozpoczyna od śniadania, 14 proc. sporadycznie o nim zapomina, zaś co dziesiąty z respondentów jada je bardzo rzadko lub wcale. Są to bardzo dobre wyniki, choć w porównaniu do danych opublikowanych w naszej zeszłorocznej analizie (badania ARC Rynek i Opinia - śniadanie spożywa regularnie 83 proc.) widać znaczący spadek popularności tego pierwszego w ciągu dnia posiłku. Wynikać to może z panującej pandemii oraz z przejścia wielu osób na zdalny tryb pracy. Będąc w domu, mając nieustający dostęp do zasobów lodówki, wiele osób przekłada zjedzenie śniadania lub w ogóle go nie spożywa, skupiając się tylko na pracy.

Czym charakteryzuje się dobre śniadanie? Według 51 proc. Polaków smakowitością! Na drugim miejscu ex aequo stoją zdrowie i łatwość przygotowania - obie kategorie zdobyły 39 proc. głosów.

Dlaczego mówimy o śniadaniu, analizując rynek piekarniczo-cukierniczy? Otóż pieczywo jest nieodłącznym elementem porannego posiłku. Stanowi zarówno podstawę, jak i dodatek do niego. Chleby i bułki, szczególnie te pełnoziarniste, zawierają w sobie dużo błonnika, na którego zawartość w posiłku uwagę zwraca aż 70 proc. Polaków (w różnym stopniu, dla jednych jest to kluczowy element, zaś drudzy nie przykładają uwagi do jego ilości). Według 22,4 proc. Polaków pieczywo jest najważniejszym składnikiem śniadania, a dla 16,4 proc. - pieczywo razowe. 

Kanapki są bardzo często wybierane przez Polaków jako forma pierwszego bądź drugiego śniadania. W połączeniu z warzywami i innymi składnikami, takimi jak wędlina czy sery, stanowią pełnowartościowy posiłek, dodający energii na cały dzień. Pieczywo równie chętnie wykorzystywane jest w branży HoReCa. W restauracjach często podawane jest jako czekadełko bądź dodatek do zup i kremów. Nie można zapomnieć o wyrobach piekarniczych takich jak bułki do burgerów, bajgle czy chleby wykorzystywane do serwowania dań.

- Osobiście uważam, że dobry chleb to podstawa każdej szanującej się restauracji. Jeśli pod postacią czekadełka kryje się świeży chleb robiony na zakwasie z domowym masłem to jest to dla mnie zapowiedź wartościowej kuchni. Sztuka tkwi w prostocie, a czym innym jest chleb jak nie wyborną prostotą trudną do osiągnięcia w dzisiejszych tak zapędzonych czasach? Dlatego gdziekolwiek jestem, przywiązuję dużą wagę do jego jakości. Tej wartości trzymamy się również w naszej restauracji BROTHERS BURGERS&BAGELS w Radzyminie pod Warszawą. Cała kuchnia oparta jest na dobrej jakości składnikach, ale to właśnie bułki wypiekane przez nas na miejscu są jej chlubą. Również w gastronomi ta bułka z dziurką, która została wymyślona w Krakowie, jest coraz bardziej znana, choć już wcześniej została doceniona i spopularyzowana w Nowym Jorku - Łukasz Roguski, współwłaściciel BROTHERS BURGERS&BAGELS oraz Cukierniczego Atelier Braci Roguskich.

Bardzo częstymi wyborami Polaków na drugie śniadanie są też drożdżówki, pączki lub słodkie bułki. Są one popularną alternatywą dla śniadań lub zwykłą przekąską. Co prawda są mniej zdrowe, ale zdecydowanie cieszą się sporym zainteresowaniem.

Trzeba kupić chleb!

Pytanie, które należy zadać, to gdzie? Gdzie najlepiej kupić pieczywo, które potem poda się na stół gościom restauracji lub dzieciom na śniadanie? Niegdyś, by mieć pewność dobrego jakościowo pieczywa, oczywiście wybierało się piekarnie. I tak jest dzisiaj, choć dostęp do wyrobów piekarniczych i cukierniczych jest o wiele szerszy - wystarczy wybrać się do dyskontu lub osiedlowego sklepu, a nawet jednego z punktów popularnej sieci handlowej, której jednostki są na każdej ulicy. Mimo tego, że konsumenci robią zakupy w pośpiechu bądź na ostatnią chwilę, to wielu z nich po pieczywo dobrej jakości nadal wybiera się do piekarni. Tamtejsze wyroby charakteryzują się przede wszystkim o wiele lepszym składem i surowcami wysokiej jakości, czego nie zawsze można się spodziewać po pieczywie zakupionym w wielobranżowym sklepie.

Według badań Głównego Urzędu Statystycznego w 2020 roku Polacy mieszkający w miastach przeciętnie spożywają 5,1 kg produktów zbożowych, w tym 2,6 kg pieczywa, zaś na wsi wyniki te okazały się nieco wyższe - przeciętnie 5,7 kg produktów zbożowych na osobę, w tym 3,1 kg pieczywa.

Tak jak pisałam wcześniej, coraz popularniejsze są różnego rodzaju diety, które wpływają także na wybór pieczywa przez konsumentów. I to właśnie piekarnie oferują ich największy wybór. Nie jest to tylko białe czy razowe pieczywo, ale także pełnoziarniste, z dodatkami takimi jak nasiona lub bakalie, bezglutenowe, dla diabetyków, fit czy wiele innych. Podobnie rzecz się ma, jeśli chodzi o drobne słodkie wypieki, które w takich piekarniach można zakupić - oferowane drożdżówki czy ciasta mają o wiele lepszy skład niż te kupowane w dyskoncie.

Ze względu na pandemię oraz konieczność pracy zdalnej w wielu przypadkach Polacy podejmowali wyzwanie produkcji własnego pieczywa. Najpopularniejsze okazało się pieczenie domowego chleba, co było widoczne po gwałtownym wzroście popytu na drożdże i puste sklepowe półki. Trzeba pamiętać, że pieczywo wypiekane na drożdżach, szczególnie świeżych i dobrej jakości, jest pełne witamin i minerałów - zawierają one bowiem bardzo dużo witamin z grupy B, wspierających prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, prawidłowy metabolizm oraz odporność.

Wielu z nas coraz większą wagę przykłada do zdrowego odżywiania się oraz wybierania produktów wpierających utratę wagi. Jest wiele mitów na temat chleba i procesu odchudzania - większość z nich zakłada absolutny zakaz spożywania wyrobów piekarniczych. Niesłusznie. Ważne, by były one odpowiednio dobrane. Najbardziej tuczące, choć najczęściej i najchętniej wybierane, jest pieczywo pszenne, z białej, oczyszczonej mąki. Dlatego też, aby dieta miała sens, należy wybierać chleb z dodatkiem ziaren, z wysoką zawartością błonnika, najlepiej żytni, razowy lub pełnoziarnisty. Cennymi, wartościowymi i popularnymi ziarnami wykorzystywanymi do produkcji pieczywa, są dynia, słonecznik oraz sezam.

Rzemieślniczo, czyli lokalnie i domowo

Codzienne marzenia o ciepłym, świeżym pieczywie, przypominające to, które niegdyś robiła mama czy babcia, spełniają coraz popularniejsze piekarnie rzemieślnicze. Powstaje ich coraz więcej, wielu piekarzy sięga po rodzinne i tradycyjne przepisy, odpowiadając w ten sposób na zapotrzebowanie konsumentów. Do niektórych rzemieślniczych piekarni ustawiają się kolejki, by tylko cieszyć się smakiem tradycyjnego świeżego pieczywa oraz drobnych wypieków.

Decydując się na ten charakter piekarni, piekarze sięgają po lokalne produkty, by jak najbardziej podkreślić specyfikę swoich wypieków. W ten sposób nawiązują się współprace przedsiębiorców z pobliskimi im rolnikami, młynami czy przedsiębiorcami. Wiąże się to też z naciskiem lokalnych piekarzy na jakość surowców, z których produkują swoje wypieki - aby były one jak najzdrowsze, nie zawierały konserwantów oraz niepotrzebnych dodatków. Korzystanie z surowców pochodzących z certyfikowanych upraw wychodzi naprzeciw idei produktów BIO, po które równie często sięgają konsumenci.

Z całą pewnością piekarnie rzemieślnicze są stałym kierunkiem, którym podążać będzie branża piekarnicza w najbliższym czasie. I nie jest to tylko kwestia drobnych piekarni, ale także działalności kawiarni, restauracji czy hoteli - lokale te albo decydują się na własne wypieki w omawianym charakterze, albo nawiązują ścisłe współprace z piekarniami rzemieślniczymi, tworząc im tym samym szeroką promocję.

A do kawy słodkie

Dobre jakościowo surowce wykorzystywane są nie tylko w przypadku pieczywa, ale także wypieków słodkich, które do produkcji potrzebują często o wiele więcej składników niż chleb. Wspomniane przeze mnie wcześniej tłuszcze, mąki czy drożdże to tylko część surowców, wykorzystywanych w procesie tworzenia wyrobów cukierniczych. Jest to branża, dla której bardzo istotna jest sezonowość. Korzystanie z dostępnych na rynku owoców i innych produktów zapewnia popyt i zainteresowanie klienteli.

Owoce, zarówno w formie świeżej, jak i kandyzowanej, suszonej lub przetworzonej, wykorzystywane są jako nadzienie lub też dekoracja danego wypieku. Jednym z niepodważalnie najpopularniejszych ciast na polskim rynku jest jabłecznik - dzięki wysokiej dostępności jabłek w naszym kraju ciasto to jest chętnie kupowane przez cały rok. Równie często do różnych ciast wykorzystywane są bakalie - do wypieków drożdżowych, świątecznego makowca, jako dodatek dekoracyjny. Na myśl od razu przychodzi mi odwieczny spór o sernik z rodzynkami czy bez nich!

Mówiąc o dekoracjach - by sprostać oczekiwaniom estetycznym i smakowym konsumentów, producenci wdrażają coraz to nowsze pomysły dekorowania ciast. Są to zarówno elementy czekoladowe, jak i wykorzystujące wspomniane owoce, bitą śmietanę, lukier, rzeźby cukrowe. Największe i najlepsze pole do popisu cukiernicy mają w tym momencie przy produkcji tortów weselnych. Cała branża ślubno-weselna w ostatnim roku przeżywała ogromny rozkwit. To samo tyczy się właśnie trendów w dekoracji tortów. Bardzo popularne było wykorzystywanie w tym celu świeżych kwiatów, jadalnego złota, czy zastosowanie modnego stylu "naked cake". Wygląd tortu często dopasowywany jest do ogólnego stylu, w jakim zostało zorganizowane przyjęcie, a także warunków, w jakich będzie on podawany (wesele w pomieszczeniu czy w plenerze) oraz aktualnej pory roku.

Rynek cukierniczy to jednak nie same torty. To także ciasta, które jemy w kawiarniach przy okazji spotkania ze znajomymi lub rodziną. Według badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, wybierając miejsce na kawę, prawie 60 proc. respondentów kieruje się ofertą w danym lokalu. Jak często natomiast goście dobierają do kawy deser lub ciasto? To samo badanie wykazało, że najczęściej odbywa się to rzadziej niż raz w tygodniu - tę odpowiedź wskazało 24 procent respondentów. Do codziennej kawy raptem 4 proc. osób dobiera słodki dodatek, zaś co piąty skusi się na słodkie rzadziej niż raz w miesiącu.

Polski rynek cukierniczy bardzo mocno rozwija się w kierunku popularnych diet i ograniczeń żywieniowych. Zaczynamy się specjalizować w wypiekach wegańskich, bezglutenowych oraz bezlaktozowych.

Lody dla ochłody

Polacy bardzo lubią lody, czy to w postaci familijnej, czy na patyku bądź w rożku. Według ankiety przeprowadzonej przez Kantar Polska w badaniu Target Group Index, po lody w wydaniu deserowej/rodzinnej sięga 56 procent respondentów, zaś po mniejsze lodowe przekąski 55 procent. Są to wyniki badania przeprowadzone w ubiegłym roku, a co za tym idzie - w czasie pandemicznym. Porównując te dane z materiałami z lat poprzednich, widać, że specyficzny czas nie wpłynął w żaden sposób na popularność tych deserów. Przynajmniej jeśli mówimy o lodach deserowych/rodzinnych. Te na patyku lub w innym małym opakowaniu odnotowały wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu do 2020 roku, jednakże wtedy badanie wskazało na pięcioprocentowy spadek konsumpcji. Dlatego też można ze spokojem stwierdzić, że pomijając rok początku pandemii koronawirusa, popyt na lody na patyku zdecydowanie utrzymuje się na podobnym poziomie.

Jak kształtuje się popularność marek? Sprawdził to również Kantar Polska! Na ponad jedenaście tysięcy osób, które w badaniu zadeklarowały spożywanie lodów rodzinnych/deserowych w ich gospodarstwach domowych, ponad połowa (53 proc.) najchętniej sięga po lody firmy Koral. Na drugim miejscu plasuje się firma Algida z wynikiem 46 proc., zaś podium zamykają lody Grycan (44 proc.). Niewiele mniej, bo 43-procentowy wybór uzyskały lody Carte D?Or-Algida. Warto pamiętać, że lody w większych opakowaniach, takich jak opisywane rodzinne/deserowe, są również kupowane do restauracji oraz kawiarni. Branża HoReCa chętnie z nich korzysta, ponieważ nie każdy lokal ma możliwość produkcji własnych lodów. W lokalach są one wykorzystywane zarówno jako dodatek do ciast oraz wykonywania deserów lodowych, ale także do sprzedaży na wynos w rożku bądź papierowym pudełku prosto z gabloty chłodzącej.

Coraz popularniejsze na rynku są oczywiście lodziarnie oferujące lody rzemieślnicze. Zarówno w dużych miastach, kurortach, jak i mniejszych miasteczkach, coraz częściej można spotkać lokale oferujące własnej roboty lody, wykorzystujące tradycyjne receptury oraz lokalne produkty.

- Za jakość lodów rzemieślniczych odpowiadają naturalne i świeże składniki oraz metoda produkcji oparta na pracy ludzkich rąk. Podstawą naszych lodów mlecznych są świeże mleko (nie UHT) i świeża śmietana. Sorbety owocowe tworzymy na bazie tłoczonych przez nas soków NFC oraz owoców, których zawartość w produkcie sięga nawet 60 proc. - informuje Mateusz Karpiński, właściciel Karpiński Prawdziwe Lody. - Stosujemy wyselekcjonowane surowce dostarczane prosto z ich kraju pochodzenia, np. polskie maliny i truskawki, kakao z Ghany, wanilię z Madagaskaru, pistacje kalifornijskie, mango z Indii i Brazylii czy tropikalne owoce z Amazonii. Pełnowartościowe składniki, niski stopień napowietrzenia lodów, brak sztucznych aromatów i barwników oraz produkcja bez użycia gotowych komponentów gwarantują pełnię smaku i najwyższą jakość produktu.

Można także spotkać się z niecodziennymi smakami lodów, często kojarzącymi się z wytrawnymi potrawami, napojami czy alkoholem. Szczególnie w okresach, gdy na zewnątrz panują cieplejsze temperatury, często można zaobserwować długie kolejki ustawiające się do lokalnych lodziarni - im bardziej oryginalne smaki oferują oraz im bardziej stawiają na naturalne surowce, tym chętniej są odwiedzane. Nie ma co ukrywać, lody rzemieślnicze wiążą się z wyższymi cenami za gałkę bądź porcję, jednakże klienci i w tym przypadku chętnie stawiają na wysoką jakość produktu.

Branża piekarniczo-cukiernicza rozwija się w bardzo szybkim tempie, wyraźnie stawiając na jakość, sezonowość, ekologię oraz lokalne produkty. Przedstawiciele wszystkich sektorów z tej branży swoje spojrzenie i praktyki kierują na tradycję, oferując swoim klientom pewnego rodzaju powrót do domowych, rodzinnych smaków. Kroki te wpisują się w trend na 2022 rok dotyczący comfort food - jedzenia znanego, lubianego, pewnego, przywołującego przyjemne uczucia, często kojarzone z domem i dzieciństwem. Branża ta zdecydowanie ma przed sobą dobre perspektywy na nadchodzący, oby nieco łatwiejszy dla gastronomii, czas.

 

autor: Taida Wróblewska