Przywiązanie od pierwszego śniadania

Przywiązanie od pierwszego śniadania

Co roku 24 kwietnia swoje święto obchodzi najważniejszy posiłek w diecie. Tego dnia wypada Europejski Dzień Śniadania. Nie ma się co dziwić, że tak istotny posiłek został uhonorowany oficjalnym dniem w kalendarzu. Co prawda 24 kwietnia już za nami, jednak to mnie nie ogranicza, by powiedzieć o tym posiłku trochę więcej. W artykule postaram się przybliżyć kwestie śniadań w lokalach gastronomicznych, a także odpowiem na pytania, czy warto serwować śniadanie w restauracji i na co trzeba przy tym zwrócić uwagę.

Zapewne każdy z nas, nie raz i nie dwa, słyszał niemalże jak mantra powtarzające się reguły: "śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia; nie można pomijać śniadania w diecie; zbilansowane śniadanie to podstawa" etc. Oczywiście wszystkie te, jak i wiele innych dewiz są zgodne z prawdą. Co więc w kwestii śniadań powinien wiedzieć restaurator?

Często właściciele restauracji zastanawiają się, czy wprowadzenie menu śniadaniowego to właściwa strategia dla lokalu? Ta decyzja wiąże się z wcześniejszymi godzinami otwarcia restauracji. Co więcej, w ofercie powinny znaleźć się przystępne ceny śniadań, co będzie korzystne po stronie klientów, ale czy również po stronie restauratorów?

Śniadanie już za 1 zł?

Moda na śniadania w lokalach trwa! Dlatego mieszkańcy największych polskich miast przyzwyczaili się już do tego, że każdego dnia mogą odszukać lokal gastronomiczny, który serwuje te posiłki od wczesnych godzin porannych. Zdarza się, że ceny zestawu śniadaniowego są dużo niższe niż te ze standardowego menu. Restauracje kuszą promocjami "kup kawę, a śniadanie dostaniesz za 1 zł" lub "kawa do śniadania za 1 zł". Dla gości jest to niezwykle kuszące i korzystne.

Przywiązanie od pierwszego śniadania

Właściciele lokali w różny sposób podchodzą do kwestii śniadań w swojej restauracji. Często obawiają się nieopłacalności tych działań (doliczając do tego koszt wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w poranny serwis oraz rachunki - może się okazać, że restauracja w ogóle nie zarabia przez kilka pierwszych godzin działalności każdego dnia), trzeba też liczyć się z marnowaniem żywności (ten czynnik związany jest z możliwością sprzedaży produktów tylko do wyznaczonej godziny, siłą rzeczy - wszystkie te zestawy, które nie zostały sprzedane - spisywane są na straty).

Jednak powód, dla którego wielu restauratorów decyduje się na menu śniadaniowe, to chęć przywiązania gościa do lokalu. To jeden z głównych czynników, ponieważ jeżeli klient jest zadowolony z porannej wizyty w restauracji, to prawdopodobnie zechce częściej bywać w lokalu i próbować nie tylko śniadań, ale i innych dań z karty. Zdecyduje o tym przede wszystkim atmosfera, serwis, ale i smak dań, które zna z poprzednich odwiedzin. W ten sposób restaurator tworzy przywiązanie gościa do lokalu, swojego rodzaju pętlę, w której restauracja zaprasza do siebie gościa i jest w stanie zaspokoić jego potrzeby o każdej porze dnia.

Co zaproponować swoim gościom na śniadanie?

Wiadomo, że gusta kulinarne każdego gościa mogą być inne, ale jest kilka wyznaczników, bez których trudno wyobrazić sobie polskie, klasyczne śniadanie. Jest kilka takich potraw, o których można powiedzieć, że są obowiązkowym elementem tego posiłku. Fundamentem jest oczywiście dobra kawa, najlepiej, jeśli jest dostępna w wielu wariantach. Jednak trzeba też pamiętać o tej części gości, którym żadna dawka kofeiny nie służy. Dla tych wszystkich w menu powinny być uwzględnione zamienniki, m.in. kawa zbożowa, napoje sporządzone na bazie mleka, kakao, napoje roślinne oraz herbata - wszystko to będzie atrakcyjną alternatywą dla małej czarnej. Klasycznym wariantem dla napojów w karcie śniadaniowej są też soki owocowe, koktajle lub smoothie. Zamienniki dla osób nietolerujących różnych produktów są bardzo ważne.

- SM Mlekpol myśli o potrzebach wszystkich konsumentów, również tych borykających się z nietolerancjami pokarmowymi. Z tego względu w ofercie posiadamy wszystkie podstawowe produkty z deklaracją bez laktozy, tj.: mleko UHT i świeże Łaciate, jogurty pitne łaciate 250 ml, sery Mlekpol w plastrach 150 g, serek wiejski Łaciaty, a także twaróg Mazurski Smak. Co więcej, z powodu otwartości kupujących na nowe smaki, również tych, którzy nie cierpią na żadne problemy zdrowotne, gama naszych wyrobów bezlaktozowych stale się poszerza. Tej wiosny wprowadziliśmy kolejne dwa warianty jogurtów pitnych: naturalny oraz jabłko-gruszka. Oprócz tego, z myślą o potrzebach osób z zaburzeniami wchłaniania tłuszczów, niezmiennie oferujemy wyroby odtłuszczone: mleko UHT Łaciate 0 proc. i jogurt naturalny Somlek 0 proc. Tak szeroki wybór sprawia, że każdy może skomponować swój ulubiony zestaw śniadaniowy, nie rezygnując w całości z nabiału - mówi Małgorzata Cebelińska, dyrektor Handlu SM Mlekpol

A co z resztą? Goście oprócz kawy lub soku wybierają m.in. jajka w różnej postaci, od sadzonych, gotowanych, w formie jajecznicy, po omlety na słodko i wytrawnie, z warzywami wędliną i innymi dodatkami, tosty i grzanki, kanapki przygotowane na świeżym pieczywie, kiełbaski, twarogi i sery, a także müsli i owsianki oraz dużo wersji wege. Często lokale oferują też bajgle, croissanty i wiele innych.

- Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, stanowiący podstawę codziennej diety dla całej rodziny. Powinny znajdować się w nim produkty dające przede wszystkim energię, a jednocześnie dostarczające wartościowe składniki odżywcze, przede wszystkim witaminy i minerały. Takimi produktami bez wątpienia są sery dojrzewające. Zawierają one niezbędne w diecie, szczególnie dzieci i osób starszych, białko oraz wapń, będące podstawowymi składnikami budulcowymi dla mocnych kości i zębów. To bogactwo witaminy A, D, K2 oraz magnezu czy selenu. Sery dojrzewające to produkty bezpieczne, charakteryzujące się prostym składem i czystą etykietą. Są zdrowe, pełnowartościowe i smaczne, przez co idealnie wkomponowują się w codzienną dietę i stanowią dobry start na każdy dzień - zauważa Monika Grzeszuk, specjalista ds. B&R SM Spomlek.

Możliwości jest mnóstwo, a wszystko jest doskonałą okazją do zjednania ku sobie jak największej liczby gości, ponieważ częste śniadania w lokalu są gwarancją powrotów do tej samej restauracji na obiad lub kolację.

Śniadania w ofercie i co dalej?

Jeżeli decyzja już zapadła, chcesz szybciej otwierać lokal i tym samym zdecydowałeś się na wprowadzenie śniadań do swojego lokalu, to warto, żebyś najpierw zwrócił uwagę na kilka kluczowych kwestii.

Poszerzenie godzin otwarcia restauracji to jak najbardziej prosty sposób na zwiększenie liczby klientów. Według zasady dłużej otwarte - więcej klientów. Jak się okazuje, ta zasada nie zawsze się sprawdza. Godziny przedpołudniowe to zdecydowanie najtrudniejszy czas dla restauracji, niż - jakby mogło się wydawać ? czas lunchu czy godziny wieczorne. Aby zyskać klientów, którzy będą odwiedzali restaurację już z samego rana, trzeba zaproponować coś oryginalnego. Dlatego zanim zdecydujesz się na poszerzenie swojej oferty o śniadania, weź pod uwagę kilka czynników.

Rodzaj śniadań - ważne, by serwowane śniadania wpasowały się w styl pozostałych dań. Pamiętaj, że śniadania są swego rodzaju wizytówką lokalu, więc to właśnie od tych dań zależy, czy klient wróci do Twojej restauracji. Dlatego musisz przeanalizować wiele kwestii. Czy śniadanie powinno być w stylu fast food, czy może w stylu małej, lokalnej piekarni? Które będzie cieszyło się większym zainteresowaniem? W większości przypadków będziesz musiał wybrać, ponieważ nie każdy rodzaj będziesz mógł wprowadzić do swojej oferty.

Lokalizacja - jeśli prowadzisz przydrożne bistro czy restaurację w centrum miasta i w dodatku blisko biurowców, to na pewno oferta śniadaniowa będzie dobrą opcją. Musisz pamiętać, że śniadanie je się szybko, a restauracje, które je serwują, muszą być wygodne. Lokalizacja powinna być czynnikiem, który ułatwi dobór śniadań, ponieważ najczęściej wystarczy przeanalizować, kto jada w Twojej restauracji i kto będzie przychodził na śniadania, a potem kto pracuje w pobliżu Twojego lokalu.

Konkurencja ? sprawdź, czy jakieś lokale w Twojej okolicy serwują śniadania. Rozejrzyj się po najbliższych ulicach, czy gdzieś w menu jest dostępna oferta na śniadanie. Jeśli tak, to sprawdź, jakie jest zainteresowanie tą opcją, jak również jakie ceny zostały ustalone.

Ceny śniadań - to kluczowa kwestia. Przeważnie śniadania w lokalach kojarzone są z niskimi cenami, dlatego trudno będzie znaleźć chętnych na śniadanie za wygórowaną kwotę.

Zespół - jeśli decyzja o serwowaniu śniadań w Twoim lokalu już zapadła, to koniecznie powinieneś przeanalizować stan Twojego zespołu. Być może okaże się, że będziesz musiał zwiększyć liczbę pracowników. Warto wziąć też pod uwagę, czy zespół będzie chętny również na pracę w tych godzinach, kiedy de facto możliwość zarobienia na napiwkach będzie niższa.

Wyposażenie lokalu - do przygotowywania śniadań nie musisz posiadać zaawansowanego sprzętu, ale warto wyposażyć lokal w dodatkowe naczynia, jak filiżanki, kubki do kawy czy zaparzacze do herbaty. Poszerzenie karty o śniadania wiąże się z dodatkową ilością produktów do przechowywania, a tym samym potrzebnego miejsca w chłodziarkach i lodówkach.

Wprowadzenie oferty śniadaniowej to ważna decyzja dla restauratora. Jeśli więc chcesz się przekonać, jak ta opcja sprawdzałaby się w Twojej restauracji, to na początek warto uruchomić śniadania na próbę. W pierwszej kolejności najlepiej przetestować ofertę śniadaniową w dni robocze albo w weekendy. Wtedy łatwiej będzie porównać, kiedy goście chętniej jadali śniadania w Twoim lokalu.

W ramach odpowiedzi na pytanie, czy serować śniadania w lokalu, podajemy prosty przykład. Warto pamiętać, że pojedyncze jednostki często dokonują wyboru na podstawie zachowania całych grup społecznych ? tak jest w psychologii, ale dotyczy to również gastronomii. Jeżeli restauracja jest zapełniona gośćmi od samego rana do wieczora, to może oznaczać tylko jedno, że serwuje się w niej bardzo dobre dania i dlatego trzeba ją odwiedzić. Taki przekaz może iść na zewnątrz lokalu, dzięki portalom społecznościowym, ale też najprościej ? poprzez restaurację pełną gości, co z pewnością będzie widoczne dla wszystkich tych, którzy będą przechodzić obok i oni także postanowią wstąpić do lokalu. Dlatego bardziej prawdopodobne jest, że klient chętniej wybierze miejsce, w którym ktoś już jest, niż to, które będzie świecić pustkami.

 Autor: Agnieszka Rządkowska