Szkolenia dla gastronomii - co warto o nich wiedzieć?

Szkolenia dla gastronomii - co warto o nich wiedzieć?

Prowadząc czy pracując w restauracji, barze, kawiarni czy innym lokalu gastronomicznym, bardzo ważne jest dbanie o ciągłe podnoszenie kwalifikacji pracowników czy też swoich własnych umiejętności. Niewątpliwie najlepszą drogą ku temu jest uczestniczenie w dedykowanych szkoleniach dla sektora HoReCa, których wybór jest szeroki oraz sprecyzowany. Skupiając się zarówno na cukiernictwie, jak i gastronomii ogólnie, odpowiem na najbardziej nurtujące pytania związane ze szkoleniami.

Dlaczego regularne szkolenia są tak ważne?

Zmieniające się trendy żywieniowe, estetyki produktów cukierniczych, dostępność i popularność danego surowca, jak i jego sezonowość na rynku, zmusza nas niekiedy do ciągłej pracy związanej ze zdobyciem wiedzy na ten temat. Regularne szkolenia pozwalają nam być na bieżąco z kreowaniem przyszłości rynku w oparciu o nowe rozwiązania i technologie, wprowadzane przez wiele firm zajmujących się produkcją danego surowca czy konstruowaniem nowych technologii produkcyjnych i stylów estetyki prezentacji wyrobów cukierniczych. Całe to spektrum zmian, często bardzo dynamiczne, mocno wpływa na decyzje naszych klientów, a co się z tym wiąże - tworzenie potrzeby rynkowej na dany produkt. Wszechobecna dostępność do informacji zmusza wręcz nas do systematyczności w analizie tego, co wokół nas i wzbogacania naszej wiedzy oraz doświadczenia w danych przestrzeniach rozwoju branży rzemieślniczej i gastronomicznej.

Na co należy zwracać uwagę podczas wyboru szkolenia?

Wybierając dane szkolenie, musimy kierować się dokładną analizą tego, jakie mamy potrzeby, na zdobyciu jakiego doświadczenia nam najbardziej zależy, czy jaką wiedzę chcemy posiąść. Czy akurat wybrana tematyka szkolenia będzie odpowiadać na konkretne, aktualne nasze braki w danej dziedzinie? Musimy przeanalizować, jakie korzyści czy umiejętności pozyskamy po zakończeniu danego kursu.

Oczywiście, musimy zwrócić mocno uwagę na doświadczenie i umiejętności prowadzącego dane szkolenie. Niestety, obecnie na ryku mamy grupę osób, które same ukończyły dany kurs i zaczynają szkolić inne osoby, posiadając bardzo małe doświadczenie rynkowe pracy w branży. Często odtwarzają program szkolenia, na którym sami byli jeszcze niedawno uczestnikami. Takie osoby moimi zdaniem "sprzedają" tylko poznaną recepturę, bez treści, konfrontacji z rzeczywistymi problemami i wyzwaniami podczas procesów produkcyjnych.

Czyli wykładowca jest bardzo istotnym elementem wyboru danego szkolenia. Oczywiście miejsce przeprowadzenia szkolenia ma znaczący wpływ na treść przeprowadzenia merytoryki całego szkolenia. Bez odpowiedniego zaplecza związanego z danym tematem szkolenia trudno będzie prawidłowo zrozumieć treść szkolenia.

Jak wybrać dobre szkolenie?

Dobre szkolenie to zapewne takie, po którym poczujemy, że nasze horyzonty, umiejętności oraz wiedza zostały wzbogacone. Wybierając szkolenia, musimy zwrócić uwagę na opinie i często rekomendację osób, które ukończyły takie kursy. Dzisiejszy świat Internetu bardzo nam może pomóc w weryfikacji danego szkolenia oraz osoby prowadzącej takie spotkanie. Oczywiście dobre szkolenie to takie, po którym nabędziemy umiejętności do rozwoju naszego doświadczenie i będziemy mogli bezpośrednio przełożyć zdobytą wiedzę w celu rozwoju naszej pracy, którą wykonujemy na co dzień. Mam na myśli możliwości udoskonalania naszych wyrobów cukierniczych czy deserów, podnosząc przy tym poziom kreacji i kompozycji smakowej i estetycznej. Wszystko to wiąże się ze zmianą i sprostaniem oczekiwań naszych klientów, podnosząc przy tym renomę naszego miejsca.

Pracownicy powinni sami się doszkalać czy zadbanie o poszerzanie wiedzy i umiejętności pracowników spoczywa na pracodawcy?

Tu możemy dyskutować na temat idealnego schematu podnoszenia kwalifikacji pracowników w celu rozwoju danego przedsiębiorstwa i budowania marki. Niestety, realia są często nieco inne. Często pracownicy, chcąc się szkolić, nie dostają zgody na zdobywanie wiedzy i umiejętności w zorganizowanych szkoleniach. Tacy pracodawcy są przekonani o poniesionym ryzyku inwestycji w szkolenia personelu pracowników, związanym z myślą dotyczącą chęci uzyskania większego wynagrodzenia lub zmianą miejsca pracy przez rozwiązanie umowy o pracę. Inny obraz to brak chęci wykazywany przez pracowników, którzy uznają się za "znawców wszystkiego", mimo propozycji szkolenia i zaangażowania pracodawców w celu rozwoju. Jak zauważam, są to często bardzo indywidualne decyzje dotyczące tego, czy mamy chęć na szkolenia, czy ich nie mamy. Zaangażowana osoba zawsze skorzysta z oferty pracodawcy, a wręcz często sama zaproponuje uczestnictwo w danym szkoleniu. Jest chętna do tego, by zdobywać coraz to więcej umiejętności, wiedzy i doświadczenia nie tylko dla tzw. papierka, ale także dla własnej potrzeby rozwoju.

Prywatne inwestowanie własnych środków finansowych przez pracowników w celu zdobywania wiedzy i doświadczenia, moim zadaniem, zawsze jest poparte chęcią zmiany warunków pracy lub zmianą miejsca pracy. Wszystko to zależy od modelu zarządzania danym przedsiębiorstwem. Są przecież możliwości umów, które dają korzyści dla obu stron. Jeśli pracodawca inwestuje w pracownika, wysyłając go na szkolenia, ma prawo oczekiwać pozytywnych zmian oraz może podpisać odpowiednie umowy wiążące. I w drugą stronę - jeżeli pracownik sam podnosi swoje umiejętności, angażując własne środki finansowe, ma prawo ubiegać się od pracodawcy o zmianę warunków zatrudnienia.

Jak takie szkolenia mogą wpłynąć na pracę lokalu?

Tylko pozytywnie! Zespół, który systematycznie podnosi swoje umiejętności i rozwija się w danym kierunku, pozytywnie podnosi poziom serwowanych usług dla klienta. Szkolenia związane z organizacją pracy, zarządzaniem przedsiębiorstwa, technologiami i stylami zdecydowanie podnoszą poziom i prestiż na rynku konsumenckim. Własna świadomość tego, co dzieje się aktualnie w świecie stylów, trendów i jakości surowców, może zdecydowanie wpływać na pozytywne relacje z klientem. Oczywiście zawsze musimy mieć świadomości, że nie wszystko, czego nauczymy się na szkoleniu, w 100 proc. bezpośrednio wprowadzimy w codzienny styl funkcjonowania naszego przedsiębiorstwa. Często wymaga to również dodatkowych inwestycji w konieczne zmiany, np. organizacji funkcjonowania lokalu czy zakup danego sprzętu i nawiązania współpracy z nowymi dostawcami surowców i półproduktów.

Czy szkolenia dla pracowników są opłacalne?

Szkolenie to nic innego jak rozwój. Rozwój na wielu płaszczyznach. Oczywiście, jeżeli inwestycja w szkolenia jest odpowiednio dopasowana do aktualnych potrzeb, zawsze przynosi wartość dodaną dla całego przedsiębiorstwa. Ale musimy mieć świadomość, że warto inwestować w osoby, które same chcą się rozwijać. Z własnego długoletniego doświadczenia jako osoba szkoląca zaobserwowałem, że trafiało do mnie sporo osób, które zostały wysłane na szkolenie, ale nie posiadały wewnętrznej motywacji, aby podnosić swoje umiejętności w przestrzeniach zawodowych. Taki pracownik nie przyniesie nic dobrego w rozwoju całego organizmu przedsiębiorstwa.

Czy istnieją dofinansowania dla pracodawców, by ci mogli przeszkolić swój personel?

Oczywiście, aktualnie istnieje bardzo dużo organizacji pomagających w zdobywaniu środków na cele szkoleniowe. Wiele istniejących ośrodków szkoleniowych w Polsce samodzielnie pomaga w zapewnieniu współfinansowania danego szkolenia dla pracowników. Jedyne, co potrzeba, to zorientowanie się w lokalnych urzędach pracy lub urzędach wojewódzkich.

autor: Michał Doroszkiewicz, cukiernik, właściciel pracowni OVO w Poznaniu oraz doradczej firmy cukierniczej Pastry Lab