Gastronomia i ReFood wspólnie tworzą zrównoważoną przyszłość

Gastronomia i ReFood wspólnie tworzą zrównoważoną przyszłość

Zrównoważona gospodarka odpadami spożywczymi w gastronomii jest niezwykle ważna. Podczas Targów POLAGRA w Poznaniu rozmawialiśmy o niej z Marcinem Stankowskim, dyrektorem ds. marketingu i PR SARIA Polska, oddział ReFood - jednego z partnerów, odbywającego się w trakcie wydarzenia, Kulinarnego Pucharu Polski.

Proszę w kilku słowach wyjaśnić, czym dokładnie zajmuje się ReFood Polska?

ReFood od ponad 40 lat specjalizuje się w odbiorze i zagospodarowaniu odpadów spożywczych z sektora spożywczego w tym z gastronomii. Należą do nich wszystkie produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego (PUPZ kat. 3), bioodpady oraz zużyte oleje kuchenne i tłuszcze zwierzęce. Odpady te przetwarzamy w zieloną energię. W ten sposób wspieramy naszych klientów w odpowiednim zarządzaniu odpadami oraz budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy przyjaznego środowisku.

Mówiąc o zarządzaniu odpadami spożywczymi, wspomina Pan o środowisku. Może Pan powiedzieć, dlaczego jest to ważne?

Odpowiednie zarządzanie odpadami spożywczymi ma kluczowe znaczenie z wielu powodów. Jedną z najważniejszych rzeczy, na którą należy zwrócić uwagę, jest fakt, że poprodukcyjne odpady kuchenne czy pokonsumpcyjne nie powinny trafiać do pojemników z odpadami komunalnymi. To naprawdę istotne, aby nie trafiały na wysypiska śmieci, tylko były odbierane i zagospodarowywane przez wyspecjalizowane firmy, takie jak ReFood. Będąc odpowiednio zagospodarowanymi, stają się cennym źródłem zielonej energii, natomiast trafiając do pojemników z odpadami komunalnymi, są źródłem zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska.

Współpraca z ReFood Polska przynosi wiele korzyści restauracjom. Może Pan wymienić kilka z nich?

Taka współpraca, po pierwsze, pomaga poprawić organizację pracy w kuchni oraz obniżyć koszty działalności. Po drugie, pomaga zredukować negatywny wpływ działalności na środowisko, co pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku restauracji, jako miejsca przyjaznego środowisku. W obecnych czasach taki wizerunek stanowi ważny element zarówno atrakcyjności, jak i konkurencyjności lokalu. Pozwala również uniknąć ewentualnych kosztownych konsekwencji, które mogą pojawić się w trakcie kontroli przeprowadzanych przez upoważnione do tego organy. Warto tu zwrócić uwagę, że zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 każdy lokal generujący odpady pokonsumpcyjne powinien posiadać aktualną umowę z firmą uprawnioną do zagospodarowania takich odpadów.

Mówi Pan o przetwarzaniu odpadów spożywczych w zieloną energię. Jak dokładnie się to odbywa, jaką energię wytwarzacie?

ReFood zbiera i przetwarza odpady spożywcze, przekształcając je w biomasę. Następnie w biogazowni wytwarzany jest z niej biogaz, z którego produkowana jest zielona energia elektryczna i cieplna. Natomiast zużyte oleje kuchenne i frytury przetwarzamy na komponenty do produkcji biopaliw. Nasz nowo wybudowany zakład ReFood w Mszczonowie - jedna z najnowocześniejszych jednostek w Europie - posiada roczne zdolności przetwarzania odpadów spożywczych w biomasę, z której w dalszej obróbce, można by wyprodukować przyjazną środowisku energią cieplną wystarczającą do ogrzania prawie 5 tys. gospodarstw domowych przez rok.

Wiemy już, czym zajmuje się ReFood. Czy mógłby Pan powiedzieć, dlaczego, po raz drugi z rzędu, został partnerem Kulinarnego Pucharu Polski?

Naszym celem jest promowanie właściwego zarządzania odpadami spożywczymi. Gastronomia jako dziedzina, w której biznes spotyka się z codziennym życiem, posiada ogromny potencjał do promowania proekologicznych zachowań. Wierzymy, że podejmowane przez nas działania mają ogromny wpływ na stan naszego środowiska i gorąco zachęcamy szefów kuchni oraz właścicieli restauracji do podjęcia z nami tego wyzwania. Te restauracje i ci szefowie kuchni, którzy dołączyli do nas i realizują z nami program zarządzania odpadami, już mają swój znaczący wkład w walkę ze zmianami klimatycznymi.

Razem możemy tworzyć bardziej zrównoważoną przyszłość dla naszej planety.

Artykuł powstał przy współpracy z Saria Polska Sp. z o.o.