
Ghost kitchen - przepis na wirtualną restaurację
Restauracja bez sali, lokal wyłącznie z kuchnią, jedzenie tylko w dostawie. Ghost kitchen to innowacyjne rozwiązanie, które zyskuje na popularności. O czym warto wiedzieć?
Ghost kitchen, dark kitchen, shadow kitchen lub restauracja wirtualna - wiele określeń, jeden model biznesowy. Przedstawiamy, z czym to się je!
Ukryty potencjał, realny zysk
Do rozwinięcia nowego formatu gastronomicznego przyczyniła się m.in. pandemia COVID-19. Zamknięcie lokali i jednoczesna chęć przetrwania na rynku wymagała innowacyjnych rozwiązań. Goście nie mogli pójść do restauracji, więc restauracja przyszła do nich. Odpowiedzią na pandemię w gastronomii stały się właśnie ghost kitchen - lokale funkcjonujące wyłącznie dzięki dostawom jedzenia prosto do klientów.
W efekcie nastąpił boom segmentu delivery, a popularne platformy wynosowe ugruntowały swoją pozycję, na stałe wpisując się w miejski krajobraz.
Ghost kitchen okazały się skutecznym narzędziem biznesowym, umożliwiającym przygotowanie różnorodnych dań bez konieczności prowadzenia tradycyjnej restauracji. Coraz bardziej powszechny stał się również catering dietetyczny.
Zalety wirtualnych restauracji
Dark kitchen to rozwiązanie dla restauratorów, które daje przede wszystkim możliwość zminimalizowania kosztów. Brak sali oznacza całkowitą rezygnację z dodatkowego personelu, w tym z obsługi kelnerskiej, a także wybór mniejszego metrażu. W tym modelu biznesowym wystarczy jedynie zaplecze do przyrządzania i wydawania posiłków w ramach dostaw.
To innowacja, która się opłaca - zaletą jest niższy, niż w przypadku tradycyjnej restauracji, wymagany poziom finansowego zaangażowania przy wejściu w ten biznes, a co za tym idzie - mniejsze ryzyko ewentualnej wpadki.
Ponadto ghost kitchen zapewnia komfort i wygodę pracy - zespół może skoncentrować się tylko na przygotowaniu posiłków.
Rozwojowi tego typu lokali sprzyjają konsumenci, którzy nie wyobrażają sobie rezygnacji z dostaw. Szacuje się, że obecnie to prężnie działający rynek wart miliardy złotych.
Wyzwania wirtualnych restauracji
Aby działalność gastronomiczna w formie shadow kitchen przynosiła realne zyski, warto przygotować konkretny plan działania. Jednym z jego aspektów powinna być lokalizacja. Ważne, aby punkt usługowy znajdował się w odpowiednim miejscu, skąd będzie można bez problemu dotrzeć do potencjalnych klientów.
Myśląc o cięciu kosztów, warto poszukać lokali na obrzeżach miast, które nadają do prowadzenia działalności ghost kitchen, przede wszystkim za sprawą niższego czynszu.
Ghost kitchen to model biznesowy, który obecnie rozwija się jako alternatywa dla klasycznej gastronomii. Zwolenników jedzenia na dowóz przybywa, jednak tradycyjne lokale gastronomiczne z pewnością nie wyjdą z mody - wręcz przeciwnie, kształtują kulinarne trendy, oferując niezapomniane doświadczenie gościa.