
Kontrowersyjny podatek piwny: "Usługi reklamy napojów alkoholowych"
Urzędy Skarbowe wysyłają wezwania w sprawie "Usługi reklamy napojów alkoholowych". Jak informuje Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej, coraz więcej restauratorów zgłasza się z informacją, że otrzymali pismo z Urzędu Skarbowego o obowiązku opłat od usług reklamowych napojów alkoholowych. Głównie sprawa dotyczy loga na parasolach, szklankach, lodówkach z neonami i podkładkach pod piwo. Jeśli nie chcemy otrzymać takiego wezwania, dobrze jest zadbać wcześniej o wszystkie szczegóły.
Kto jest zobowiązany do ponoszenia opłaty?
1 kwietnia 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 23.3.2021 r. (Dz.U. z 2021 r. pod poz. 579 ) w sprawie wzoru zbiorczej deklaracji miesięcznej dotyczącej opłaty wnoszonej przez podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych określające wzór nowej zbiorczej deklaracji DRA-2, która odnosi się do opłat za usługi będące reklamami napojów alkoholowych. Deklarację wnosi się do 20-go dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym upłynął termin na wystawienie faktury VAT na wynagrodzenie lub jego część do właściwego urzędu skarbowego.
Jednak warto doprecyzować, że do podmiotów świadczących tego typu usługę zaliczają się m.in.:
- agencje reklamowe;
- media reklamujące napoje alkoholowe;
- właściciele pubów, którzy uzyskają przychody z tytułu reklamy m.in. poprzez uwidocznienie marki piwa i nazwy jego producenta, np. na szklankach czy podkładkach używanych w lokalu;
- przedsiębiorcy prowadzący sklepy, w których częścią reklamy są banery reklamowe czy lodówki z logo danego rodzaju alkoholu.
Jakie jest stanowisko IGGP w tej sprawie?
- Restaurator nie jest podmiotem świadczącym usługi marketingowe i reklamowe. Restaurator sprzedaje i podaje alkohol w swoim lokalu. Restaurator prezentuje alkohol, chłodzi alkohol, nalewa, ozdabia i podaje - wszystko robi w celu podniesienia własnej sprzedaży. Restaurator nie robi tego publicznie. Nawet gdyby Restaurator wynajmował swój lokal do promocji i reklamy to nie powinien płacić podatku za promocję i reklamę, a jedynie za przychód z podnajmu lokalu. Restaurator sprzedaje takie alkohole, jakie goście kupują i na których ma odpowiednie marże. Restaurator nie jest galerią handlową, ma ograniczony asortyment do kilku towarów ( kilku, kilkunastu ?znaków towarowych? na półce, w karcie ) i nie może być karany za promowanie i rozpowszechnianie tych wybranych produktów, które są lubiane przez gości. Restaurator nie uzyskuje przychodów z tytułu reklamy produktów alkoholowych, tym samym nie podlega podatkowi z tego tytułu, chyba, że świadczy usługi reklamy i wystawia z tego tytułu faktury VAT. Urzędy Skarbowe nadinterpretują przepisy, próbują zastraszyć restauratorów i wymuszają pod rygorem kar przyznanie się do winy. Restauratorze - wystarczy odpisać Urzędowi Skarbowemu: "Nie rozpowszechniamy publicznie znaków towarowych alkoholi, nie świadczymy usług reklamowych alkoholi i nie uzyskujemy przychodu z tytułu reklamy produktów alkoholowych" - informuje IGGP.