Płatność bezgotówkowa: wyzwanie dla lokalnych firm?

Płatność bezgotówkowa: wyzwanie dla lokalnych firm?

Wraz z początkiem roku, jednym z wielu nowych obowiązków dla małych przedsiębiorców jest płatność bezgotówkowa. Od stycznia przedsiębiorcy mają obowiązek przyjmowania płatności bezgotówkowych za pomocą instrumentów płatniczych. Co więcej, brak zastosowania się do tego obowiązku grozi m.in. karą 5000 zł. Firmy muszą się dostosować, co naraża je na wyższe koszty.

Przepis wchodzi w życie z 1 stycznia 2022 roku, co oznacza, że już od tej daty przedsiębiorca ma obowiązek udostępnienia w każdym miejscu świadczenia działalności gospodarczej płatności bezgotówkowej, między innymi za pomocą terminala płatniczego

Ustawa została wprowadzona nie bez przyczyny. Konieczność płacenia tylko gotówką w wielu osobach budziła irytację. Polacy wolą płacić kartą lub za pomocą telefonu i nie noszą przy sobie banknotów - zwłaszcza osoby młodsze. Według danych Narodowego Banku Polskiego, w drugim kwartale 2021 roku, liczba transakcji bezgotówkowych wyraźnie wzrosła. Udział transakcji bezgotówkowych wyniósł 119 mld zł, a transakcje gotówkowe (m. in. wypłaty gotówki) stanowiły 111 mld zł. Kwartał wcześniej było to odpowiednio 102 mld zł i 96 mld zł.

Konsumenci jednak często nie wiedzą, że to, co dla nich darmowe, dla firm już takie nie jest. Przedsiębiorcy za wszelkie transakcje bezgotówkowe odprowadzają bowiem prowizje dla operatorów. Niewielkie biznesy, często jednoosobowe, starały się minimalizować koszty i to było głównym powodem informacji: "płatność tylko gotówką".

Dodatkowo konsumenci zaczęli w dużym stopni kupować za pośrednictwem stron internetowych, stąd też zapewne przyzwyczajenie i wymogi co do lokali stacjonarnych - o płatności bezgotówkowe. Jednak lokalne biznesy często nie mają stron internetowych.

W związku z wprowadzeniem przepisu, przedsiębiorcy będą wprowadzać coraz więcej rozwiązań form bezgotówkowych płatności, zaczynając od lokalnych cukierni, piekarni, poprzez restauracje. Dla wszelkich lokali gastronomicznych dobrym rozwiązaniem jest menu z kodami QR. Dzięki czemu w restauracji, można zeskanować aparatem telefonu menu i wybrać posiłki poprzez zeskanowanie kodów QR. Nie da się ukryć, że taka forma, może znacznie usprawnić pracę zespołu. Dodatkowo, w ten sposób ograniczony jest kontakt z personelem, klient zamawia posiłek i odbiera samodzielnie, bez udziału kelnerów.